گوگل تگ منیجر یا به اختصار GTM یکی از ابزار های کاربردی و رایگان گوگل برای مدیریت تگ های وبسایت است. این ابزار به نوعی مکمل گوگل آنالایتیکس است و در صورتی که بتوانیم از این دو ابزار به طور حرفه ای و صحیح استفاده کنیم، هیچ کاربری از زیر دست شما رد نمی‌شود!

منظور از تگ ها کد هایی هستند که ما با کمک آن ها میتوانیم انواع اندازه گیری های دلخواه را انجام دهیم.

تگ ها قطعه کد هایی هستند که ما برای رصد برخی اتفاقات سایت از آن ها استفاده میکنیم، زمانی که تگ های سایتمان زیاد شوند، به غیر از کاهش سرعت سایت باعث شلوغی و کثیفی سورس سایت ما میشوند و حتی ممکن است برخی از آن ها باهم تداخل داشته باشند.

مزایا استفاده از تگ منیجر

اینجاست که تگ منیجر به کمک ما می آید، ما میتوانیم به قرار دادن تنها دو کد مخصوص تگ منیجیر در سایتمان از این قابلیت ها استفاده کنیم به طوری که کد های دیگر مثلا گوگل آنالایتیکس را داخل پنل گوگل تگ منیجر قرار میدهیم نه داخل سایت. به طور خلاصه یعنی چندین تگ در یک تگ.

تگ منیجر، بسیار آسان تر از کد نویسی

کار با تگ منیجر راحت نیست اما با توجه به ابزارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌شود گفت که آسان می‌شود. درصورتی که شخصی با تگ منیجر آشنا باشد به راحتی و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی میتواند به سایت خودش تگ اضافه و یا کم کند درضمن میتواند تمام تگ های گذاشته شده را مدیریت کند.

یک پیشنهاد ویژه برای یادگیری و آموزش تگ منیجر شرکت در دوره گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر آغازینو هست که در اون تمامی این نکات به شما آموزش داده میشه.

 دیدن پیش نمایش تغییرات

یکی از قابلیت‌های تگ منیجر این است که شما می‌توانید ابتدا نسخه پیش‌نمایش تغییرات را ببینید و بعد از مطمعن شدن از نحوه کارکرد صحیح تگ‌ها، ان را منتشر کنید. این امکان در صورتی که بخواهید خودتان کد ها را داخل سورس بگذارید وجود ندارد.

قابلیت های باورنکردنی

همانطور که در بالا توضیح دادیم نوع آنالیز کردن گوگل آنالایتیکس با آنالایز کردن تگ منیجیر تفاوت دارد. شما میتوانید ببینید که یک ویدئو در سایتتان چند بار پلی شده، کدام قسمت آن فیلم بیشتر Stop شده است و یا ببینید چند درصد کاربران حداقل ۵۰ درصد از صفحه را اسکرول کرده اند ( نصف صفحه را دیده اند)، میتوانید ببینید چند درصد از کاربرانی که فرم تماس را پر کرده اند روی دکمه ارسال کلیک کرده اند و چند درصد بعد از پر کردن فرم از ارسال پشیمان شده اند!!

و بسیاری از رصد های حرفه ای دیگر که فقط به بخشی از آن در این بخش اشاره شد.

افزایش سرعت سایت

یک سایت خوب به طور معمول چندین تگ برای رصد آمارهای خود را در قسمت head سایت خود میگذارد، به طور مثال شما برای اتصال سایت خود به گوگل آنالایتیکس، گوگل سرچ کنسول، تارگت کردن کاربران با یکتانت، استفاده از hotjar، استفاده از نوتیفیکیشن های نجوا و بسیاری از موارد دیگر باید کد مخصوصی در سورس خود بگذارید، بدیهی ست که قرار دادن این تعداد کد مختلف سرعت سایت شمارا به شدت کاهش میدهد.

 اندازه گیری و تحلیل داده با استفاده از ابزار گوگل آنالایتیکس

و اما در ادامه، بعد از این که توانستیم تگ های سایت را مدیریت کنیم چطور اطلاعات را آنالیز کنیم؟ تگ منیجر فقط اطلاعات را برای ما جمع آوردی میکند اما برای تحلیل و بررسی اطلاعات ما حتما به ابزاری مانند گوگل آناللایتیکس نیاز داریم.

قدرتی که این ابزار در آنالیز به شما میدهند در هیچ مقاله ای نمیگنجد فقط به برخی از امکانات گوگل آنالایتیکس اشاره ای میکنیم:

۱- قابلیت رهگیری کاربر از لحظه ورود تا لحظه خروج و بررسی تمام فعالیت های انجام شده در این بین
۲- بررسی هزینه مصرف شده برای هر کاربر و مقایسه آن با سود محصولمان و در نهایت بررسی نرخ بازگشت سرمایه
۳- میتوانیم ببینیم چه سایت هایی از کمپین های برایمان ترافیک تقلبی (ربات ها) را آوردند و آن سایت هارا به لیست سیاه اضافه کنیم
۴- میتوانیم سن، جنسیت و زمان دقیق حضور کاربر در سایت را بررسی کنییم.
و بسیاری از آمار های دیگر

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *